نکات و مراقبت های بعد از ایمپلنت (کاشت دندان)

نگهداری و مراقبت بعد از ایمپلنت برای کاهش درد و افزایش عمر ایمپلنت


برای اینکه ایمپلنت موفقیت آمیزی داشته باشید و بعد از آن دچار عوارض نشوید، توصیه می شود به نکاتی که در این مقاله ذکر شده جهت نگهداری و مراقبت بعد از ایمپلنت رعایت کنید.
بعد از کاشت ایمپلنت، به محض اینکه احساس آمادگی کردید، می توانید به خانه بروید. شما باید تا زمانی که اثر داروی بیهوشی از بین برود، استراحت کنید، که ممکن است چندین ساعت طول بکشد. بیشتر ایمپلنت‌ها تحت بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرند، و شما بعد از انجام ایمپلنت به راحتی می توانید حتی رانندگی هم انجام دهید.

مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت

باید ها و نباید ها بعد از کاشت ایمپلنت دندان


گاز استریل قرارداده شده در محل جراحی را به مدت ۱ یک ساعت با فشار ملایم نگه دارید.
از دستکاری کردن محل جراحی و کشیدن سیگار تا حد ممکن خودداری نمایید.
هر آنتی بیوتیکی که برای شما تجویز شده است را مصرف کنید.
استراحت کافی و پرهیز از فعالیت شدید بدنی در ۲۴ ساعت اولیه باعث تسریع روند بهبودی خواهد شد.

چند ساعت اولیه پس از جراحی از غذاهای سرد و نرم مثل ماست یا بستنی استفاده نمایید. سعی کنید حداقل یک هفته بعد از درمان فقط غذاهای نرم بخورید.
حداقل سه یا چهار بار در روز، ۲۴ ساعت پس از درمان، دهان خود را با دهانشویه توصیه شده بشویید (دندانپزشک به شما توصیه می کند).
در صورت نیاز به کاهش درد، از مسکن های بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید.
جهت کاهش تورم مقداری یخ خردشده را درون کیسه پلاستیکی ریخته آن را بصورت متناوب بر روی پوست صورت در ناحیه جراحی شده قرار دهید.

داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف نمایید. پس از ۴۸ ساعت و در صورت کاهش درد می توانید مصرف مسکن تجویز شده را پایان دهید. آنتی بیوتیکها تجویز شده را بصورت کامل مصرف نمایید.
در مواردی که جایگزینی دندانها به صورت بریج انجام می شود چه متکی بر دندان چه بر ایمپلنت ، فضاهای بین پایه ها را به کمک نخ دندان سوپرفلاس همانگونه که در کلیپ نمایش داده می شود، تمیز نمائید.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد ایمپلنت (کاشت) دندان

مراقیت های بعد از ایمپلنت

آب نمک بعد از ایمپلنت دندان


رعایت بهداشت دهان باعث کاهش احتمال عفونت و تسریع بهبودی می شود. بنابراین روزی ۳ مرتبه دندانهای خود (به غیر از ناحیه جراحی شده) را مسواک زده و پس از آن از دهانشویه یا آب نمک ولرم استفاده نمایید. مصرف آب نمک بعد از عمل جراحی ایمپلنت باعث کاهش عفونت می شود.

رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان


از اصلی ترین سوالات بیماران بعد از جراحی ایمپلنت این است که حالا چه غذایی بخورم. در ۲۴ ساعت اول غذا و نوشیدنی گرم نباید بخورید. علاوه بر ملاحظات کلی در مورد کنترل غذایی، در زمان انجام درمان و بخصوص دوره التیام یعنی بعد از انجام جراحی ایمپلنت لازم است بیمار رژیم غذایی نرم داشته باشد تا کمترین فشار به ناحیه ایمپلنت وارد گردد.
بدیهی است عدم مراقبت کافی می تواند منجر به یکپارچگی ناقص ایمپلنت و استخوان گردیده، درمان را با شکست مواجه نماید. بعد از اتمام دوره درمان، تا مدتی باید رژیم غذایی نرم ادامه یابد. بیمار می تواند پس از تایید دندانپزشک خود رژیم غذایی طبیعی را ادامه دهد.

مصرف الکل و سیگار بعد از ایمپلنت


مصرف سیگار بعد از درمان ایمپلنت ریسک شکستن ایمپلنت را افزایش می دهد. زیرا باعث کم شدن جریان خون به ناحیه ایمپلنت شده، در فرایند جوش خوردن اختلال ایجاد می کند. لذا بیشتر دندانپزشکان قبل از شروع درمان از بیماران سیگاری، می خواهند اعتیاد خود را کنار بگذارند. درصورتی که بیمار سیگار نکشد و سلامت عمومی بالایی داشته باشد ، احتمال شکست درمان ایمپلنت بسیار کم خواهد بود.

فهرست