جراحی فک و صورت

جراحی فک و صورت


وقتی فک ها و دندان ها به خوبی با هم چفت نشوند، درست صحبت کردن یا جویدن کار دشواری می شود. بسته به این که فک بالا چقدر از فک پایین عقب تر است یا دندان های فک بالا تا چه اندازه روی دندان های فک پایین را می پوشانند، فک های غیرهم تراز می توانند بر زیبایی کلی صورت تاثیرگذار باشند. جراحی ترمیمی باعث بهبود ظاهر صورت می شود، کارکرد بهینه را تضمین می کند و ناراحتی ناشی از مشکلات فک را تسکین می دهد. از دیگر می توان به اصلاح لبخند لثه نما، قرار نگرفتن لب ها روی یکدیگر، قطع تنفس در خواب و لق کاربردهای جراحی فک شدن دندان اشاره کرد. این جراحی علاوه بر اینکه در بهبود ظاهر افراد مفید می باشد، به عنوان درمان نیز در بعضی مشکلات بکار می رود به عنوان مثال برای افرادی که درد فک ناشی از مشکل در غضروف هلالی فک را دارند جراحی زیبایی فک که همچنین جراحی ارتوگناتیک تامیده می شود، آرواره و دندان را تنظیم می کند تا نحوه کار کردن آنها را بهبود ببخشد و ظاهر صورت را بهبود ببخشد. وقتی مشکلات مرتبط با فک شما متوسط یا شدید باشد و با ارتودنسی نتوان آنها را برطرف کرد، جراحی ترمیمی فک مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای خارج کردن دندان های نهفته و دشوار. رشته ی جراحی دهان، فک و صورت ترکیبی از دانش و مهارت دندانپزشکی، پزشکی و جراحی است. اصلاح ناهنجاری‌ها، ایجاد رابطه صحیح دو فک برای تغذیه و بازسازی نسوج از دست رفته بر اثر تصادفات و صدمات خارجی یا بر اثر بیماری‌ها، بخش‌ قابل توجهی از مسایل مربوط به جراحی فک و صورت را تشکیل می‌دهد.

انواع بیماری ها و اختلالات دهان، فک و صورت که توسط متخصصین این رشته درمان میشود شامل این موارد میباشد:

• انواع مشکلات مربوط به حفره ی دهان شامل دندان های نهفته

• جراحات و آسیب های وارده به صورت

• ناهنجاری های فکی

• درد های ناحیه ی صورت و مفصل گیجگاهی فکی

• انواع پاتولوژی و تومورهای خوش خیم و بدخیم دهان و سرو گردن

• انواع شکاف های لب و کام

چرا برخی دندان‌ها رویش نمی‌کنند و داخل استخوان فک باقی می‌مانند. سرنوشت دندان نهفته چیست؟ آیا باید طی یک جراحی خارج شود یا این شانس را دارد که از نهفتگی خارج شود و در قوس دندانی قرار گیرد. اگر دندانی توان رویش داشته باشد (که عکس این حالت بسیار نادر است) علت دیگری برای عدم رویش نمی‌توان متصور شد جز اینکه مانعی در مسیر رویش مانع دندان شده باشد: استخوان محکم، لثه محکم، دندان مجاور، …گاه زود کشیدن دندان‌های شیری باعث جابجایی‌هایی در دندان‌های کناری می‌شود که باعث می‌شود یک یا چند دندان دیگر فضای کافی برای رویش نداشته باشند.گاهی اندازه دندان‌ها نسبتا به فک بزرگ هستند و حتی با بهترین مراقبت فرد از دندان‌های شیری، باز احتمال نهفتگی دندان وجود خواهد داشت.بیشترین دندانی که نهفته می‌ماند، دندان عقل است. علت معمولا کمبود فضا یا کج بودن مسیر رویش دندان عقل است. معمولا دندان عقل نهفته بهتر است با جراحی کشیده شود قبل از اینکه دچار مشکلی شود یا کشیدن آن سخت‌تر شود. اما شایع‌ترین دندانی که با نهفته شدنش مردم را دچار مشکل می‌کند، دندان نیش است، به خصوص نیش بالا.علت این است که دندان نیش در موقعیتی خاص باید رویش بیابد و مسیر طولانی و پیچیده‌ای را برای رویش باید طی کند. بنابراین شانس بیشتری وجود دارد که عوارض کمبود فضای دندان‌ها گریبانگیر این دندان شود آن هم در حدی که حتی نتواند در جای نادرست رویش یابد!

جراحی های بازسازی بافت نرم و سخت صورت

جراحی ای است که طیف وسیعی از بیماری‌ها، صدمات و نقوص سر و صورت و فک ، چه بافت نرم و چه بافت سخت ناحیهٔ دهان و فک و صورت را اصلاح می‌کند. جراحی های اصلاح کلی ابعاد و زوایای صورت عمدتا عبارتند از : :: جراحی فکین :: جراحی چانه :: جراحی گونه :: افزایش یا کاهش عرض صورت :: برداشتن چربی های گونه جابجایی اسکلت فکین بیشترین اثر را بر شکل صورت دارد. با جراحی فکین می توان در هر ۳ بعد فضا تغییر اندازه و تغییر زاویه ایجاد کرد. کسانی که در زمان خنده دندانها و لثه ها زیاد دیده می شود با جراحی فکین اصلاح می گردند و نمای لبها و نیز خنده آنها اصلاح می گردد. اغلب پس از جراحی فکین صورت به صورت کلی بسیار جوانتر دیده می شود و این اثر عمقی و ماندگار است.

جراحی ارتوگناتیک

جراحی ارتوگناتیک قسمتی از جراحی فک و صورت است که به درمان ناهنجاری های فکی ـ دندانی که موجبات اختلال در جفت گیری دندان ها تکلم، زیبایی صورت می شود، می پردازد.این اختلال ها در ابعاد مختلف قدامی ـ خلفی، عمودی، عرضی و ترکیبی از این ابعاد اتفاق می افتد که به ناهنجاری هایی مانند کوچکی فک، کوچکی چانه، ناقرینگی فک، صورت کشیده، و… می شود.

جراحی های زیبایی

جراحی در نواحی گردن،بینی، پلک، پیشانی و پوست صورت

جراحی تروما

درمان شکستگی ها و آسیب های وارد به ساختارهای سر و صورت در ناحیه صورت، استخوان‌های شکسته شده باید به‌طور سه‌ بعدی و مانند پازل کنار یکدیگر قرار گیرند. علاوه بر این، ترمیم شکستگی استخوان باید با توجه به حفظ شکل و زیبایی صورت فرد – که بسیار مورد توجه بیماران است – صورت پذیرد.

جراحی مفصل گیجگاهی فکی

درمان اختلال عملکرد، بیماری های التهابی بافت نرم و اختلالات استخوانی مفصل مانند استئوآرتریت، انکیلوز یا تومورهای این ناحیه

فهرست