ترمیم دندان

ترمیم دندان چیست ؟


ترمیم دندان یا به طور ساده پر کردن دندان، نوعی درمان دندانپزشکی برای بازیابی ساختار پکپارچه دندان ناشی از پوسیدگی یا شکستگی می باشد. ترمیم دندان شامل همه اقدامات مانند پر کردن، رفع پوسیدگی و همچنین جایگرین دندان های از دست رفته برای بهبود وضعیت دهان و دندان می باشد. روش های درمانی زیادی برای ترمیم دندان به کار می رود. دو روشی که معمولا برای ترمیم و پرکردن دندان در تمام کلینیک ها استفاده می شود همان پرکردن با کامپوزیت سفید رنگ و آمالگام نقره ای رنگ می باشد. اگر شرایط دندان به طرز بیشتری آسیب دیده باشد، برای جایگزین کردن آنها از روش های ترمیم دندان مانند ایمپلنت و پروتز (دندان مصنوعی) کمک گرفته می شود. برای ترمیم شکستگی دندان از روش هایی مانند کامپوزیت و یا لمینت نیز استفاده می کنند.

تفاوت بین دندانپزشکی ترمیمی و دندانپزشکی زیبایی چیست؟


دندانپزشکی ترمیمی بر بهبود سلامت و عملکرد دهان و دندان متمرکز است. دندانپزشکی زیبایی بر بهبود ظاهر لبخند شما تمرکز دارد. برخی از روش های دندانپزشکی هم بهبود عملکردی و هم زیبایی را ارائه می دهند (دندانپزشکی ترمیمی زیبایی). به عنوان مثال، روکش دندان عملکرد جویدن را بهبود می بخشد، اما همچنین می تواند لبخندی زیبا برای شما ایجاد کند.

انواع روش های ترمیم دندان پوسیده


۱ – ترمیم غیر مستقیم

ترمیم دندان بسته به آسیب دیدگی دندان توسط متخصص دندان پزشک انجام می شود. ترمیم دندان به طور کلی به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود. ترمیم های غیرمستقیم رایج شامل اینله و آنله، تاج، بریج و روکش می باشد. در روش ترمیم پوسیده غیر مستقیم ابتدا در یک جلسه پوسیدگی دندان برداشته شده و سپس قالبی از دندان تهیه می شود، سپس در لابراتور دندان ساخته شده. و سپس در جلسه دیگر در دهان بیمار قرار داده می شود. پروتزهای متحرک دندان (عمدتاً پروتزهای مصنوعی) گاهی اوقات نوعی ترمیم غیرمستقیم دندان در نظر گرفته می شوند.

۲ – ترمیم مستقیم

در ترمیم های مستقیم که معمولا در یک جلسه انجام می شود، بعد از برطرف پوسیدگی مواد ترمیمی درون تاج دندان قرار می گیرند. مواد ترمیمی که معمولا برای پر کردن حفره دندان استفاده می شود باید از مقاومت بالاتری برخوردار باشد. موادی که در روش مستقیم استفاده می شود همان آمالگام و رزین کامپوزیت می باشد.

 

ترمیم های دندان های شیری کودکان

ترمیم های آمالگام (موادی به رنگ نقره ای):

برای پوسیدگی های عمیقی که زیر لثه رفته اند استفاده می شوند.

ترمیم کامپوزیت (همرنگ دندان):

برای پوسیدگی های با عمق کمتر استفاده می شوند و در کودکانی که بهداشت دهان خوبی ندارند از این مواد همرنگ دندان استفاده نمی شود زیرا عدم رعایت بهداشت احتمال پوسیدگی و لب پر شدن در اطراف این ترمیم ها را بالا می برد.

روکش های شیری:

این روکش ها بهترین انتخاب برای دندان های شیری می باشند چون سطح دندان شیری را پوشانده و دندان را در مقابل پوسیدگی هایی که در آینده ممکن است به وجود آید محافظت می کند. والدین باید دقت داشته باشند که محیط دهان مملو از باکتری های پوسیدگی زا هستند و محیط دهان هم گرم و مرطوب است و دندان ها در این محیط مستعد پوسیدگی می باشند. بنابراین پس از ترمیم دندان ها، باید بهداشت دهان به خوبی رعایت شود تا پوسیدگی مجدد در اطراف ترمیم به وجود نیایند.

بهترین مواد پر کردن دندان

آمالگام

آمالگام دندانی ماده‌ای نقره‌ای یا سیاه است، که برای پر کردن دندان در مصارف دندانپزشکی از آن استفاده می‌شود. آمالگام دندانی، ترکیب فلز جیوه با پودر آمالگام است (پودر آمالگام با آمالگام نهایی که جامد است یکی نیست). این پودر با جیوه ترکیب می‌شود. پر کردن دندان با آمالگام به دلیل مقاومت بالای آمالگام در فشار زیاد ناشی از دندان، بهترین ماده برای پر کردن دندان های آسیاب پشتی می باشد. همرنگ نبودن آمالگام با دندان سبب شده تا از محبوبیت کمتری بین بیماران برخوردار باشد اما همچنان در تمام کلینیک ها کاربرد دارد.

کامپوزیت

از بهترین موادی که برای پر کردن دندان با رنگ سفید استفاده می شود، کامپوزیت نام دارد. برای پر کردن دندان های جلو که در زیبایی ظاهری فرد نقش بسزایی دارد از مواد کامپوزیت استفاده می کنند. پر کردن دندان با رنگ طبیعی آن فقط با کامپوزیت انجام می شود. برای ترمیم های جزئی بهترین عملکرد را داشته. به دلیل گران بودن قیمت کامپوزیت نسبت به آمالگام، در اکثر موارد برای پر کردن دندان های پشتی از آمالگام استفاده بیشتری می شود.

برای پر کردن دندان از کامپوزیت استفاده کنیم یا آمالگام

مزیت های پر کردن دندان با رزین کامپوزیت

  • از مزیت های مهم استفاده از رزین کامپوزیت ها طبیعی به نظر رسیدن با رنگ دندان می باشد.  رزین کامپوزیت برای مطابقت با رنگ دندان های موجود شما آماده شده و با مینای طبیعی شما به خوبی ترکیب می شود.
  • پرکردن دندان با آمالگام نیاز به برداشتن مقدار قابل توجهی از مینای دندان دارد که می تواند باعث ضعیف شدن دندان ها و ایجاد حساسیت شود. از سوی دیگر، پرکردگی های سفید را می توان با حداقل حذف مینای دندان در آن قرار داد. پر کردن دندان با کامپوزیت باعث می شود تا دندان های شما یکپارچگی و استحکام ساختاری خود را حفظ کنند.
  • پرکننده های رزین کامپوزیت به سرعت سخت می شوند. هنگامی که پرکننده روی مینای دندان قرار می‌گیرد، یک نور خاص فرآیند سخت شدن را تسریع می‌کند و عامل باندینگ در عرض چند ثانیه به دندان شما می‌چسبد. در پایان قرار ملاقات دندانپزشکی ، دندان هایی طبیعی خواهید داشت.
  • پرکننده های سفید در ابتدا به اندازه کافی در برابر فشار آسیاب و جویدن از مقاومت بالایی برخوردار نبودند. با این حال، با فناوری بهبود یافته، کیفیت و عملکرد پرکننده‌های سفید بهبود یافته و می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند. علاوه بر دوام بالا می‌توان آن‌ها را تقریباً در هر نقطه از دهان بدون ترس از ترک خوردن قرار داد.
  • رزین های کامپوزیت در برابر تغیرات دمایی به خوبی سازگاری دارند. و هیچ حساسیتی برای دندان هایتان به وجود نمی آورند.
  • پر کردن های سفید یک راه حل همه کاره برای بسیاری از مشکلات دندانی است. به غیر از ترمیم دندان پوسیده، آنها یک راه عالی برای ترمیم دندان های شکسته، ترک خورده یا فرسوده هستند.

مزیت های پر کردن دندان با آمالگام

معمولا برای پر کردن دندان های پشتی از مواد آمالگام استفاده می شود. آمالگام به دلیل مقاومت بالاتر نسبت به کامپوریت برای پر کردن در نواحی فشار زیاد دندانی بیشتر استفاده می شود.

قیمت پر کردن دندان با آمالگام از کامپوزیت کمتر است.

دندان هایی که با آمالگام پر می شوند طول عمر بیشتری دارند.

پر کردن دندان با آمالگام نسبت به کامپوزیت سریع تر است. و برای دندان پزشکان نیز راحت تر است.

 

روش اینله و انله چیست ؟

معمولاً برای پر کردن حفره‌های کوچک از روش پرکردن معمولی استفاده می شود. از روکش‌های دندانی زمانی استفاده می‌شود که پوسیدگی عمیق‌تر باشد یا شکستگی بزرگ‌تری وجود داشته باشد. اما ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که پرکردگی کافی نباشد و روکش برای محافظت از پوسیدگی دندان بیش از حد باشد. در این حالت برای ترمیم دندان ها از روش اینله و آنله برای ترمیم دندان استفاده می شود.

روش اینله و انله

روش اینلی و انلی به خوبی در تصویر بالا قابل مقایسه است.

سرامیک

مواد دندانپزشکی دیگری به نام سرامیک دندانی شامل پرسلن دندانی (پرسلن به معنای سرامیک با حرارت بالا) برای ترمیم دندان کاربرد دارد. روکش های سرامیکی همچنین به عنوان اینله، آنله و روکش های زیبایی استفاده می شوند. سرامیک یک پوسته بسیار نازک از جنس چینی است که می تواند جایگزین یا پوشاندن بخشی از مینای دندان شود. ترمیم های سرامیکی دندان بسیار مطلوب هستند زیرا رنگ و شفافیت آنها شبیه مینای طبیعی دندان است.

فهرست