درمان ریشه

درمان ریشه دندان چیست ؟

درمان ریشه دندان (اندودنتیکس) یک روش دندانپزشکی است که برای درمان عفونت در مرکز دندان استفاده می شود. درمان ریشه یک روشی برای پالپ عفونی یک دندان است که هدف آن از بین بردن عفونت و محافظت از دندان ضد عفونی شده در برابر تهاجم میکروبی در آینده است. کانال‌های ریشه و اتاقک پالپ مرتبط با آن، حفره‌های فیزیکی درون دندان هستند که به طور طبیعی توسط بافت عصبی، رگ‌های خونی و سایر سلول‌ها تشکیل شده اند. همه این موارد با هم پالپ دندان را تشکیل می دهند. که در صورت عفونت باید درمان ریشه صورت پذیرد.

تصویر برداشتن پالپ عفونی در طول عمل کانال ریشه

درمان ریشه شامل برداشتن و ضد عفونی و تمیز کردن این ساختارها با سوهان‌ های کوچک و متعاقبا شکل دادن و پر کردن کانال‌های ضدعفونی‌شده است. پر کردن کانال‌های تمیز و ضدعفونی‌شده با یک پرکننده بی‌ اثر مانند گوتاپرکا و معمولاً سیمان مبتنی بر اوژنول اکسید روی انجام می‌شود. رزین اپوکسی برای اتصال گوتاپرکا در برخی از روش‌های کانال ریشه استفاده می‌شود. گزینه دیگر استفاده از مواد پرکننده ضد عفونی کننده حاوی پارافورمالدئید مانند N2 است. اندودنتیکس شامل درمان‌های اولیه و ثانویه ریشه و همچنین جراحی پری رادیکولار است که عموماً برای دندان‌هایی که هنوز پتانسیل نجات دارند استفاده می‌شود.

درمان کانال ریشه دندان آسیب دیده

درمان کانال ریشه: دندان ناسالم یا آسیب دیده، ایجاد حفره دسترسی با هندپیس دندانی، تمیز کردن و شکل دادن به کانال‌های ریشه و پر کردن و روکش

درمان ریشه دردناک نیست و می تواند دندانی را که باید به طور کامل برداشته شود نجات دهد. عفونت در مرکز دندان (کانال ریشه) توسط باکتری هایی ایجاد می شود که در دهان زندگی می کنند و به دندان حمله می کنند. عفونت می تواند در اثر پوسیدگی، آسیب در اثر زمین خوردن و یا پرکردن نادرست دندان باشد. از علائم این عفونت ها می توان به حساسیت دندان به دمای مایعات، تورم در ناحیه فک و لثه، درد و خرابی قابل مشاهده دندان نام برد. در چنین مواردی به درمان ریشه نیاز داریم.

چه زمانی به درمان ریشه نیاز داریم ؟

درمان ریشه زمانی لازم است که عکس‌برداری با اشعه ایکس دندان نشان دهد که پالپ توسط عفونت باکتریایی آسیب دیده است. اگر پالپ توسط باکتری آلوده شود، ممکن است ملتهب شود و به باکتری اجازه تکثیر و گسترش دهد.

درمان ریشه چگونه انجام می شود ؟

برای درمان عفونت در کانال ریشه و درمان آن، باکتری ها باید حذف شوند. برای درمان ریشه به بهترین نحو باید مراحل زیر به خوبی توسط دندانپزشگ انجام شود:

• تشخیص و آماده سازی دندان

قبل از انجام درمان ریشه، تشخیص صحیح پالپ دندان و بافت های پری آپیکال اطراف آن ضروری است. این به متخصص اندودنتیست اجازه می دهد تا مناسب ترین گزینه درمانی را انتخاب کند و به حفظ و ماندگاری دندان و بافت های اطراف کمک بسزایی کند. گزینه های درمانی برای پالپ ملتهب برگشت ناپذیر (پالپیت برگشت ناپذیر) شامل کشیدن دندان یا برداشتن پالپ است. در این مرحله عکس رادیوگرافی از دندان برای تشخیص بهتر انجام می شود.

• برداشتن تاج دندان

پس از تشخیص دندانپزشک ، معمولاً با استفاده از یک مته دندانی مجهز به فرز دندان، سوراخی را از میان بافت‌های مینا و عاج دندان ایجاد می‌کند. در این مرحله پوسیدگی دندان به طور کامل رفع خواهد شد.

• برداشتن بافت پالپ عفونی شده

یکی از مراحل بسیار مهم در این مرحله انجام می شود. پالپ عفونی شده اگر به درستی برداشته نشود می تواند در آینده برای بیمار درد ایجاد کند. به طور کامل کانال ریشه دندان باید از پالپ عفونی تخلیه شود.

• شکل دهی و شستشو کانال ریشه

بعد از برداشتن پالپ و قطع عروق خونی باید کانال های ریشه به طور کامل شستشو شوند. در این مرحله کانال های ریشه با محلول مناسب به طور کامل شستشو و پاکسازی می شوند.

• پرکردن کانال ریشه

پس از شستشو و حذف باکتری ها، کانال ریشه پر می شود و دندان با پر کردن یا روکش مهر و موم می شود. درمان ریشه معمولاً موفقیت آمیز است. در حدود ۹ مورد از ۱۰ مورد، یک دندان می تواند تا ۱۰ سال پس از درمان ریشه زنده بماند.

مراحل درمان ریشه دندان

درمان مجدد ریشه چه زمانی انجام می شود ؟

اما اگر عفونت برگشت، درمان ریشه می تواند تکرار شود. در چنین مواقعی باید مجددا درمان ریشه انجام شود. اگر درمان ریشه با استاندارد بالا انجام شده باشد و عفونت باقی بماند، ممکن است یک عمل کوچک برای برداشتن نوک ریشه (اپیکوکتومی) برای درمان عفونت انجام شود.
درمان ریشه ممکن است به دلایل زیادی با شکست مواجه شود:
یکی از دلایل رایج شکست، دبریدمان شیمی مکانیکی ناکافی کانال ریشه است. این ممکن است به دلیل دسترسی ضعیف ریشه، آناتومی از دست رفته یا شکل ناکافی کانال، همچنین به دلیل دشواری دسترسی به کانال های جانبی باشد که کانال های کوچکی هستند که پالپ به داخل امتداد یافته است.
یکی از دلایل مهمی که درمان ریشه مجددا انجام می شود، نداشتن تجربه و تبحر دندانپرشک است. متخصص نبودن پزشک می تواند پوسیدگی دندان ایجاد کند. همچنین ممکن است تخلیه کامل پالپ و پاکسازی ریشه دندان به طور کامل انجام نشود.

درمان ریشه در خانه چگونه انجام می شود ؟

بسیاری از افراد سعی در خود درمانی برای درمان ریشه دارند. وجود عفونت های دندانی به خودی خود و بدون داشتن علم دندانپزشکی رفع نخواهد شد. آنتی بیوتیک ها، دارویی برای درمان عفونت های باکتریایی، در درمان عفونت ریشه موثر نیستند. اگرچه آنها می توانند به درمان عفونتی که فراتر از ریشه گسترش می یابد و باعث تورم می شود کمک کنند. اما برای رفع عفونت حتما باید به کلینیک متخصص درمان ریشه مراجعه کنیم.