مراقبت های بعد از ارتودنسی

کجی و ناهموزن بودن دندان ها تنها با ارتودنسی قابل درمان است. چنانچه به مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان توجه نکنید، ممکن است هزینه و وقت زیادی که صرف این کار کردید به هدر برود. رعایت نکات بعد از انجام ارتودنسی دندان می تواند تا حد زیادی طول درمان را کاهش دهد و بعد از برداشتن ارتودنسی لبخند و دندان هایی زیبا داشته باشید.
در این مطلب سعی شده تا حد زیادی شما را با مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان آشنا کنیم. اینکه با داشتن بریس های ارتودنسی چی بخوریم و یا چگونه دندان های ارتودنسی شده را مسواک بزنیم همه و همه در زیر به آنها پرداخته شده است شده است.

مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان


اولین و مهمترین نکته بعد از ارتودنسی رعایت بهداشت مربوط به ارتودنسی است. دندان ها، بریس های لثه و سیم های خود را بعد از هر وعده غذایی و قبل از رفتن به رختخواب کاملا مسواک بزنید. توصیه می کنیم یک مسواک مسافرتی همراه داشته باشید. عدم رعایت بهداشت دهان می تواند منجر به پف، خونریزی لثه و لکه های سفید دائمی روی دندان ها شود. التهاب و خونریزی لثه درمان شما را به تاخیر می اندازد.
برس بین پروگزیمال بهترین راه برای تمیز کردن اطراف بریس های شما است و می توانید آن را به راحتی خریداری کنید. از این مسواک بین دندان های خود در خط لثه استفاده کنید. در صورت رعایت نکردن بهداشت ارتودنسی دندان به زودی شاهد پوسیدگی دندان ها خواهید شد.

بعد از ارتودنسی چه بخوریم


هر فردی که از بریس های ثابت ارتودنسی استفاده می کند باید از میان وعده های زیاد خودداری کند و باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشد. غذاهایی که با بریس باید اجتناب کرد عبارتند از:

  • غذاهای جویدنی مانند آب نبات و شیرین بیان غذاهای ترد مانند چیپس و ذرت بو داده.
  • غذاهای چسبنده مانند کارامل، آدامس حباب دار و اسنیکر.
  • غذاهای سفت مانند آجیل و چوب شور.
  • غذاهایی که باید آنها را به شدت گاز بزنید مانند سیب کامل، هویج خام و ذرت روی بلال.
  • غذاهای قندی مانند آب نبات، شیرینی آب پز نوشیدنی های شیرین مانند آبمیوه، کوردیال، نوشابه و نوشابه های انرژی زا.

درد ارتودنسی را چگونه کاهش دهیم ؟


پس از قرار دادن بریس ها روی دندان ها ممکن است درد داشته باشید، معمولاً در ۲ تا ۴ روز اول. ممکن است ایبوپروفن یا پاراستامول برای تسکین آن مصرف شود. اگر درد حتی بعد از خوردن غذای نرم ادامه داشت، لطفاً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا تنظیمات لازم انجام شود.
برای درمان درد ارتودنسی اگر داخل لب ها یا به طور کلی نواحی بافت نرم درد وجود داشت، موم ارائه شده را می توان به عنوان یک بالشتک روی بریس ها استفاده کرد تا زمانی که لب ها عادت کنند. مصرف مسکن ها قبل از قرار ملاقات های تنظیمی می تواند به به حداقل رساندن ناراحتی ارتودنسی کمک کند.

مسواک زدن با مسواک ارتودنسی

با داشتن بریس های ارتودنسی چند بار و چگونه مسواک بزنیم ؟


گرچه معمولاً افراد فقط دو بار در روز نیاز به مسواک زدن دارند، اگر از بریس استفاده می کنید، باید پس از هر وعده غذایی مسواک زدن را انجام دهید. تمیز نگه داشتن دندان ها، و وقت گذاشتن برای کشیدن نخ دندان، و فکر کردن به غذایی که می خورید، گام های ساده اما موثری هستند تا مطمئن شوید وقتی بریس ها جدا می شوند، لبخندی بی نقص خواهید داشت.
برای تمیز کردن دندان های ارتودنسی شده خود با مسواک زدن از خط لثه دندان های خود شروع کنید و مسواک خود را با زاویه ۴۵ درجه به سمت لثه های خود نگه دارید. هنگامی که خط لثه خود را تمیز کردید، مسواک خود را با زاویه رو به پایین در بالای براکت ها نگه دارید و سپس با زاویه رو به بالا، پایین براکت ها را تمیز کنید.

مسواک زدن دندان های ارتودنسی شده

فهرست