عفونت ایمپلنت یکی از مهم ترین مشکلات و عوارض بعد از کاشت دندان می باشد که به دلایل مختلف ممکن است در درجه های خفیف و شدید رخ دهد.

عوامل متعددی در بروز این مشکل نقش دارند که از مهم ترین آنها می توان به نحوه کاشت دندان و همچنین رعایت بهداشت دهان و شرایط جسمی بیمار اشاره کرد.

علاوه براین، دلایل دیگری نیز در این زمینه موثر هستند که با اطلاع از آنها می توان تا حد زیادی از عفونت ایمپلنت جلوگیری کرد.

به دلیل اهمیت بسیار زیاد این مساله و مشکلات جانبی که به همراه دارد، در ادامه چند روش موثر برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان را معرفی خواهیم کرد. با کلینیک مهدیس؛ یکی از بهترین کلینیک دندان پزشکی غرب تهران همراه باشید.

عفونت ایمپلنت را جدی بگیرید!

پر کردن جای خالی دندان از دست رفته با ایمپلنت می تواند به شدت بر زیبایی ظاهری و اعتماد به نفس افراد و همچنین لذت بردن از غذا خوردن تاثیرگذار باشد.

یکی از مهم ترین این عوارض عفونت ایمپلنت می باشد که باید به شدت جدی گرفته شود. ورود باکتری های موجود در دهان به محل جراحی و کاشت دندان منجر به متورم شدن بافت نرم و سخت لثه شده و عفونت در آن رشد پیدا می کند.

دلایل اهمیت این موضوع و تلاش برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت را می توان به صورت خلاصه به صورت زیر بیان کرد:

نفوذ و تکثیر عفونت به محل اتصال پین به استخوان فک منجر به از بین رفتن استخوان میشود. با تحلیل استخوان فک و محل کاشت دندان پایه های ایمپلنت شل شده و به مرور از جای خود خارج میشود. به این بیماری ایمپلنتاتیس گفته میشود و به منظور جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان باید جدی گرفته شود.

از دیگر دلایلی که باید عفونت ایمپلنت دندان را جدی گرفت، درد و خونریزی شدید در لثه می باشد. خونریزی زیاد به مرور منجر به بوی بد دهان شده و به سیستم گوارش نیز آسیب وارد می کند.

عفونت ایمپلنت را جدی بگیرید!

علائم عفونت ایمپلنت

حال سوال این است که چطور متوجه شویم که ایمپلنت دندان دچار عفونت شده است؟ از مهم ترین علائم عفونت ایمپلنت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• التهاب اطراف لثه و قرمزی آن
  • خونریزی مداوم حتی پس از گذشت چند هفته از کاشت ایمپلنت
  • شل شدن ایمپلنت
  • نمایان شدن پایه های ایمپلنت
  • تب شدید و مداوم

توجه داشته باشید که این علائم تا چند روز پس از ایمپلنت کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست، اما در طولانی مدت نشان دهنده عفونت می باشد.

جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

به دلیل تاثیر بسیار بد عفونت بر لثه و دندان و استخوان فک، لازم است تمام روش های جلوگیری از آن را رعایت کنید.

اگر کاشت ایملپنت و هر نوع زیبایی دندان را در کلینیک ها و مراکز معتبر انجام دهید، احتمال عفونت کمتر بوده و پزشک نیز روش های جلوگیری از این عوارض را توضیح خواهد داد.

از مهم ترین و کاربردی ترین روش ها برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از اصلی ترین دلایلی که منجر به عفونت ایمپلنت میشود، باکتری های متعدد موجود در دهان است. مسواک زدن به صورت مرتب، استفاده از دهان شویه و نخ دندان و شستشوی مداوم دهان با آب نمک از بهترین و آسان ترین روش ها برای جلوگیری از عفونت می باشد.

داشتن رژیم غذایی مناسب

مواد غذایی که در طول روز استفاده می کنید، تاثیر مستقیم بر سلامت دهان و دندان ها دارند. به همین دلیل پس از کاشت دندان بهتر است تا حد امکان شیرین و شکلات کمتر استفاده نموده و میوه های نرم و لبنیات را جایگزین آن کنید.

علاوه براین، تا دو هفته پس از کاشت دندان غذاهای سفت را جایگزین سوپ و غذاهای نرم کنید.

سیگار و دخانیات را فراموش کنید

یکی از مهم ترین عواملی که باعث تشدید عفونت در دهان و دندان میشود، استعمال سیگار و دخانیات است.

سیگار و قلیان و تنباکو تا دو هفته بعد از ایمپلنت دندان کاملا ممنوع بوده و بعد از این مدت نیز باید تا حد امکان استعمال آن را کاهش داد.

سیگار و دخانیات را فراموش کنید

مصرف آنتی بیوتیک

متناسب با شرایط جسمی بیمار پزشک به منظور جلوگیری از عفونت ایمپلنت آنتی بیوتیک تجویز می کند. مصرف آنتی بیوتیک باید در زمان مشخص در یک دوره کامل انجام شود، در غیر این صورت احتمال عفونت در محل جراحی و اتصال پین به استخوان فک وجود خواهد داشت.

علاوه بر موارد فوق لازم است به صورت مرتب و دو مرتبه در سال به دندان پزشک مراجعه نموده تا وضعیت دندان و ایمپلنت بررسی شود. توجه داشته باشید که عفونت در مراحل ابتدایی با مصرف دارو براحتی قابل درمان است و در مراحل پیشرفته چالش های زیادی را به همراه دارد.

راه های درمان عفونت ایمپلنت

علیرغم رعایت راه های جلوگیری از عفونت ایمپلنت، این احتمال وجود دارد که به دلایل مختلف با عفونت مواجه شوید. در این شرایط متناسب با شدت عفونت درمان های مختلفی توسط دندان پزشک ارائه میشود که برخی از آنها عبارتند از:

• تجویز آنتی بیوتیک: در مراحل ابتدایی عفونی شدن ایمپلنت با مصرف آنتی بیوتیک مشکل برطرف میشود. به همین دلیل بهتر است به محض مشاهده کوچک ترین علائم به پزشک مراجعه نموده و از آنتی بیوتیک های تجویز شده مصرف کنید.
  • اگر عفونت ایپملنت بعد از قرار دادن پین رخ دهد و تا زیادی پیشرفت کند، پس از تخلیه عفونت در برخی از مواقع لازم است ایملپنت تعویض شود.
  • عفونت های ایجاد شده در اطراف تاج در اغلب مواقع ابتد تمیز و تخلیه میشوند. سپس برای درمان تا مدت مشخص از آنتی بیوتیک های مخصوص باید استفاده شود.
  • عفونت های شدید با باز کردن لثه ابتدا تخلیه شده و با آنتی بیوتیک به مرور درمان میشوند.
  • در بسیاری از مواقع برای درمان عفونت های شدید ایمپلنت تنها راهکار خارج کردن پین از استخوان فک می باشد. پس از بهبود عفونت مجدد مراحل کشت انجام میشوند.
  • در صورت از بین رفتن استخوان فک به دلیل عفونت، پس از بهبود لازم است پیوند استخوان انجام شود. برای این منظور از پودر استخوان انجام میشود تا ایمپلنت شل نشود.
  • علاوه بر موارد فوق، امکان درمان عفونت ایمپلنت دندان با لیزر نیز وجود دارد که در کلینیک های پیشرفته انجام میشود.
راه های درمان عفونت ایمپلنت

ایمپلنت دندان با بالاترین کیفیت در کلینیک مهدیس

نحوه کاشت ایملپنت دندان تاثیر زیادی بر عفونت های ایجاد شده در آن دارد و عدم رعایت استانداردها و استریل نبودن محیط نیز می تواند در این زمینه نقش داشته باشد.

ما در کلینیک مهدیس، به عنوان یکی از بهترین کلینیک های دندان پزشکی غرب تهران تمام خدمات زیبایی دندان اعم از ایمپلنت، لمینت و ارتودنسی را با بالاترین کیفیت ارائه می دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات شبانه روزی دندانپزشکی این مجموعه می توانید از طریق راه های ارتباطی پایین صفحه تماس بگیرید.