مراقبت و نگهداری بعد از ونیر کامپوزیت چیست ؟


برای نگهداری بهتر کامپوزیتهای دندانی حدودا تا یک ماه پس از انجام کامپوزیت، دندان ها حساس می شوند که رفته رفته با گذشت زمان از این حساسیت کاسته می شود. در این مدت از نوشیدن و خوردن غذا های خیلی سرد یا خیلی داغ پرهیز نمایید تا دچار دندان درد نشوید. در واقع پس از درمان در صورت حساسیت دندان ها به سردی، گرمی و یا مواد غذایی سفت و سخت نیاز به نگرانی نیست و امری طبیعی میباشد و با گذشت زمان به مرور بهبود پیدا می کند.

اقدامات لازم برای جلوگیری از شکستن ونیر کامپوزیت دندان

مهمترین نکته در مراقبت از ونیر کامپوزیت، پرهیز از جویدن خوراکی های سفت است. جویدن غذا ها و خوراکی های سفت و سخت باعث آسیب رسیدن به ونیر کامپوزیت می شود. در هنگام خوردن مواد خوراکی سفت و سخت مانند فندوق و پسته باید احتیاط کنید تا باعث شکستن و لب پر شدن کامپوزیت نشود.

تا ۴۸ ساعت پس از انجام ونیر کامپوزیت از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه و از این قبیل مواد غذایی حاوی رنگدانه پرهیز نمایید زیرا مواد کامپوزیت در این مدت مستعد تغییر رنگ هستند.

مراقبت های بهداشتی دندان های کامپوزیت شده

مسواک زدن

بعد از هر وعده غذایی بخصوص بعد از خوردن و آشامیدن غذاهای حاوی رنگدانه مهم می باشد. همانطور که گفته شد مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی مهم می باشد. اما توجه داشته باشید، مسواک زدن زیاد باعث می شود سطح صیقلی کامپوزیت از بین برود و کدر رنگ شود. که در این صورت باید به دندانپزشکی مراجعه نمایید تا دندانپزشک سطح رویی کامپوزیت را پولیش دهد و به حالت صیقلی قبلی باز گرداند.

استفاده نخ دندان برای جلوگیری از پوسیدگی کامپوزیت

استفاده نخ دندان باید در کنار مسواک نیز استفاده شود. علاوه بر اینکه دندان های معمولی و بدون کامپوزیت به حفظ بهداشت نیاز دارند، دندان های کامپوزیتی نیز به حفظ بهداشت نیازمند هستند. نخ دندان باید در آخر هر روز برای زدودن مواد غذایی باقی مانده در میان دندان ها استفاده شود.

خمیر دندان مناسب دندان های کامپوزیت شده

برای استفاده از خمیر دندان بهتر است با دندانپزشک خود مشورت نمایید، زیرا امکان دارد دندانپزشک با توجه به نوع کامپوزیت، خمیر دندان خاصی را معرفی کند. همچنین در استفاده از مسواک های مخصوص نیز بهتر است با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست