بیماری لثه و لثه سالم

وقتی صحبت از سلامتی دهان می شود ، همه به صاف بودن دندان ها یا لبخند زیبا فکر میکنند. شما نمی توانید لثه های خود را فراموش کنید! حتی اگر زیباترین دندان های شهر را داشته باشید،زیبایی لبخند شما به این معنی نیست که از بیماری لثه ایمن هستید. از آنجا که بیماری لثه معمولاً بدون درد است،اکثر مردم تصور نمی کنند که لثه آنها مشکلی دارد.

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه از زمان جمع شدن پلاک بر اثر بهداشت نامناسب در زیر و در امتداد لثه شروع می شود. پلاک دندان به لایه ای نازک و چسبناک گفته می‌شود که حاوی میلیون ها باکتری است که به سطح دندان‌ های شما می‌چسبد. این لایه بصورت روزانه به دندان ها چسبیده و باید هر روز پاک شود. هر روز که از صبح بیدار می‌شوید احتمالا با زبان خود متوجه حضور این لایه نسبتا ناخوشایند روی دندان های خود شده اید.. این لایه چسبناک می تواند باعث عفونت هایی شود که به لثه و استخوان آسیب می رسانند و منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان می شوند. پلاک همچنین می تواند باعث التهاب لثه که اولین نشانه و مرحله بیماری لثه است شود. التهاب لثه باعث می شود که لثه های شما:ملتهب،قرمز،متورم و مستعد خونریزی شود.در بیماری پیشرفته لثه اگر رسیدگی نشود باعث میشود استخوان اطراف دندان شما آسیب ببیند و این باعث میشود که دندانها دچار عارضه لقی شوند و در نهایت دندانهای خود را بدون اینکه ذره ایی پوسیدکی داشته باشند از دست دهید. با بهداشت مناسب و روزانه میتوانید از سلامتی لثه خود مراقبت کنید.

بهداشت صحیح برای سلامتی لثه:

نخ دندان استفاده کنید

حدأقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. این امر کمک می کند تا پلاک و غذایی که بوسیله مسواک شما نمی تواند پاک کنید با نخ دندان برداشته شود. مهم نیست که چه زمانی نخ دندان می کشید. این کار را شب انجام دهید ، صبح آن را انجام دهید یا بعد از ناهار این کار را انجام دهید … فقط این کار را انجام دهید!

سیگار را ترک کنید

دلیل دیگر ترک سیگاری ها: سیگار کشیدن به شدت با شروع بیماری لثه ارتباط دارد. از آنجا که سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند ، مبارزه با عفونت لثه را نیز دشوار می کند. به علاوه ، سیگار کشیدن بهبود لثه ها را هنگامی که آسیب ببینند دشوارتر می کند.

روزی دو بار مسواک بزنید

بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. این کمک می کند تا مواد غذایی و پلاک های محبوس شده بین دندان ها و لثه ها از بین بروند. زبان خود را نیز بشویید زیرا می تواند باکتری را در خود جای دهد. متخصص کلینیک دندانپزشکی مهدیس می گوید مسواک شما باید موهای نرم داشته باشد و به راحتی در دهان شما قرار بگیرد.

مسواک برقی یا باتری را در نظر بگیرید. این موارد می تواند بیش از مسواک زدن دستی به کاهش التهاب لثه و پلاک کمک کند. مسواک ها یا سر مسواک ها را هر سه تا چهار ماه یکبار عوض کنید، یا اگر موی سر زودتر از بین رفت زودتر از آن تعویض را انجام دهید.

از خمیر دندانهای حاوی فلوراید استفاده کنید

در مورد خمیر دندان، قفسه های فروشگاه با مارک هایی پوشانده شده است که ادعا می کنند التهاب لثه، نفس را تازه و به سفید شدن دندان ها  کمک می کنند. از کجا می دانید کدام یک برای لثه های سالم بهتر است؟ اطمینان حاصل کنید که خمیردندان هایی را انتخاب کنید که حاوی فلوراید باشد. بعد از آن، طعم و رنگ آن به شما بستگی دارد!

 از دهان شویه درمانی استفاده کنید

دهانشویه های درمانی که معمولاً بدون نسخه می توان تهیه کرد، می توانند به کاهش پلاک، پیشگیری یا کاهش التهاب لثه ، کاهش سرعت ایجاد tarter یا ترکیبی از این مزایا کمک کنند. بعلاوه: یک دهان شویه به حذف ذرات غذا و بقایای دهان کمک می کند، اگرچه جایگزین نخ دندان و مسواک زدن نیست.

فرقی نمی کند که ابتدا مسواک بزنید، نخ دندان بکشید یا از دهانشویه استفاده کنید. فقط یک کار خوب انجام دهید و از محصولات مناسب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست