راهنمای جرم گیری

بزاق دهان به طور معمول دارای املاح زیادی است که قدرت رسوب کردن دارند. این املاح معمولا در جاهایی که کمتر در تماس با غذا و مسواک است ، رسوب می کنند. اضافه شدن پروتئین های موجود در غذا ، بزاق و همچنین لاشه سلولهای مرده بافت های مختلف دهان ، در مجموع باعث افزایش حجم این رسوبات می شود. نکته مهم این است که معمولا مقدار کمی از جرم تشکیل شده ، قابل مشاهده است و قسمت عمده این جرم با تخریب لثه ، جایگزین آن شده و از دید مستقیم بیمار پنهان می ماند و مسئله مهمتر اینکه میکروبهای مختلفی که روی جرم هستند با مسواک زدن تمیز نمی شود. این میکروبها بین ۲۰ الی ۴۰ درصد حجم جرم را تشکیل داده ، بمرور بافت نگهدارنده حیاتی لثه که محکم به دندان چسبیده را تخریب می کند.

دستورالعمل مربوط به جرمگیری:

 ١) اگر موقع مسواک زدن دیدید که از ناحیه ای از لثه هایتان خون می آید، بدانید که آن ناحیه دچار مشکل است و به دندانپزشک خود مراجعه کنید. ناحیه ای که خون می آید را بیشتر مسواک بزنید و از خونریزی آن نترسید. مطمئن باشید با خوب مسواک زدن آن ناحیه ، خونریزی خیلی کاهش پیدا خواهد کرد.

۲) در صورتی که جرم زیادی داشتید و بعد از جرم گیری ، دندانهایتان به سرما و گرما حساس شده ، نگران نباشید ، به مرور رفع خواهد شد.

۳) بعد از جرم گیری حتما از دهانشویه تجویزسلامت عمومی بدن

 شده توسط دندانپزشک خود ، استفاده نمایید تا به بهبود زخمهای به جا مانده از جرم کمک نماید. استفاده مداوم از دهانشویه ها زیاد توصیه نمی شود و یک هفته بعد از جرم گیری می توانید استفاده از دهانشویه را قطع کنید.

۴) قبل و بعد از جرمگیری ، نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست. در موارد خاص حتمأ دندانپزشکتان تجویز خواهد کرد.

۵) حتما سالی یک بار جرم گیری را در برنامه بهداشتی خود قرار دهید.

 ۶) مطمئن باشید که با رعایت دقیق و درست بهداشت دهان و دندان ، تشکیل جرم به حداقل خواهد رسید.

فهرست